HHHopen, ofwel Het Houten Huis open

Onze vrienden van beeldend-theatergezelschap Het Houten Huis hebben zich gemeld als jeugdtheatergroep voor Groningen en omgeving. Hun talent werd gezien, hun aanvraag gehonoreerd en nu probeert de artistieke kern van de club nog vastere voet in de noordelijke hoofdstad te krijgen dan ze al had. Vorige en deze week presenteerde Het Houten Huis zich officieel aan de stad met Het Houten Huis open, kortweg HHHopen. Het programma bestond uit een aantal verschillende voorstellingen, een borrel, een presentatie voor professionals en voor andere organisaties uit Groningen en omgeving. Wij, hun prille huisfotografen, waren er vrijdag en zaterdag bij en legden vrijdag hun prachtige Adios (voorstelling over de dood vol joie de vivre) vast en pakten wat momentjes tijdens de borrel op zaterdag, toen de mensen van het gezelschap de mensen uit de stad de hand schudden en samen toostten op een goede artistieke toekomst. Proost, Het Houten Huis, dat we nog lang samen mogen optrekken!

Tryater, Omke Wanja

Over Rusland gesproken: de artistiek leidster van Tryater heeft wat met dat land. Ze komt er vandaan en ademt het in doen en laten. Niet zelden liggen er op de bar in het Tryatergebouw in Leeuwarden Russische snoepjes en chocolarepen te pronken in hun mooie kleurrijke verpakkingen – totdat iemand ze durft op te eten. En ook in voorstellingen komt het thema Rusland terug.
Zo maakte Ira Judkovskaja vorig jaar Omke Wanja, een interpretatie van Tsjechovs Oom Wanja, met klemtonen op de liefde en de waarde van het eenvoudige leven. Nu staat die opnieuw op het programma, met een nieuwe mama voor Wanja en vooral ook met een nieuwe professor, Joop Wittermans. Wij mochten de scènefoto’s maken van deze voorstelling in de nieuwe bezetting. Opnieuw een greep.

Tryater, Fan de sted en it libben

Na leuke, in principe eenmalige klusjes als het vastleggen van een Oerol-voorstelling en een beeldverslag van een cursustraject met amateur-theatermakers vorig jaar gingen we begin deze maand serieus aan de slag voor het Friese theatergezelschap Tryater. We begonnen met de twee sneak previews van verse voorstellingen die nog niet helemaal zijn uitgewerkt, die de beelden een paar blogs verder. Dat beviel goed, en dus kwamen er twee nieuwe opdrachten op ons pad: serieuze scènefotografie voor twee grote voorstellingen. Nou was die fotografie in beide gevallen al eens eerder gedaan, toen de voorstellingen eerder op de rol stonden, maar er is voor is een deels nieuwe cast en dus wilde Tryater graag nieuwe beelden, ook voor de promotie van de voorstellingen voor internationale speelbeurten. Met name deze, Fan de sted en it libben (Over de stad en het leven), gaat de grens over, binnenkort in ieder geval naar Moskou. En onze foto’s gaan mee 🙂 Een kleine greep uit de berg kleurrijke foto’s.

De dag van… in nieuwe opmaak

Ook mijn vaste rubriek voor Praktijkblad Ondernemingsraad, De dag van…, is door de vormgever in een nieuw jasje gestoken. De aflevering hieronder heb ik gemaakt ruim voordat de nieuwe vormgeving klaar was en is dus, met name qua beeld, nog gebaseerd op het oude format. Over twee weken ga ik voor het eerst op pad om een nieuwe aflevering bewust in het nieuwe format in te passen. Belangrijkste verschil: ik kom niet meer weg met ritsratsfotootjes tussen de bedrijven door, want daar zijn ze een beetje te groot voor geworden. Eerder zaten ze in een fotostripje op miniformaat, tja, toen kwam het niet zo nauw. Dus maak je borst maar nat, or-lid van Connexxion Taxi Services, je gaat serieus op de foto binnenkort 🙂
POR_13_03.indd

Artikel over Tryater in TM

Een paar weken voordat we met Tryater afspraken maakten voor een aantal scèneshoots deed ik voor het enige echte theatervakblad Theatermaker een interview met de artistieke en zakelijke leiding van het gezelschap uit Leeuwarden over ‘de Friese week’ in Amsterdam, een showcase van een aantal van hun voorstellingen in theater Bellevue. Dat verscheen in het maartnummer van Theatermaker en het begon zo:

De Friezen komen weer
Het proefballonnetje dat Tryater in februari 2011 opliet bij Theater Bellevue viel zo in de smaak dat het Amsterdamse theater het Friese gezelschap vroeg ook dit jaar weer een week over te komen. Mee naar de hoofdstad reizen de Nederlandstalige jeugdvoorstelling Fabelkracht (6+), de Friestalige, boventitelde versies van Tsjechovs Oom Wanja (Omke Wanja), Werner Schwabs De presidentes (De presidintes) en de taalarme bewegingsvoorstelling Fan de stêd en it libben.

De Golle in Wirdum, De Skâns in Gorredijk en De Wjukken in Mantgum; het zijn zalen die op menige toerlijst zullen ontbreken. Zo niet bij Tryater. Zijn kerndoelstellingen nopen het gezelschap tot in de haarvaten van de provincie aanwezig te zijn, en dus bespeelt het behalve de bekende theaters ook  dorpshuizen, scholen en soms zelfs kroegen in Friesland. [lees de rest van het artikel in het mooie blad van Constant Meijers en consorten!]

Het was natuurlijk voorlopig de laatste keer dat ik voor een journalistieke uitgave over Tryater schreef, want ja, onafhankelijk kun je me langzaam maar zeker niet meer noemen. Niet dat ik het niet zou kunnen, maar je moet het niet willen. Er zijn nog gezelschappen en ontwikkelingen genoeg waar we niet direct bij betrokken zijn en waar mooie verhalen over te vertellen zijn. Wordt dus hopelijk vervolgd.

Sneak preview Tryater

Tryater heeft iets nieuws: ze werken voortaan niet meer een hele voorstelling uit in de achterkamertjes, maar ontwikkelen een voorstelling tot premature staat, koppelen die in een vroeg stadium terug met het publiek tijdens sneak previews en werken dan verder aan het uitdiepen, fijnslijpen, keren en draaien totdat de voorstelling klaar is voor de zalen. De sneak previews houden ze in eigen huis, het Tryatergebouw aan de rand van het centrum van Leeuwarden. Begin maart was de eerste, met twee heel verschillende voorstellingen: een eigen tekst van artistiek leider Ira Judkovskaja over de gebeurtenissen op een sinterklaasavond in zo maar een familie en een soort roadmovie met stilstaande auto van twee jonge theatermakers die voortborduren op het verhaal van The death of a salesman aan de hand van het relaas van diens zoon. Wij legden ze vast voor het gezelschap. En we hopen weer te komen als de voorstellingen straks klaar zijn!

Nieuwe vormgeving Praktijkblad Ondernemingsraad

Al maanden, of eigenlijk al jaren, zeurde ik de hoofdredactie van Praktijkblad Ondernemingsraad aan het hoofd dat de vormgeving van het blad echt eens bijgeschaafd of liefst helemaal vernieuwd moest worden. Het format is ooit gemaakt door een heuse vormgever en in het begin maakten ze daar ook op, maar sinds een paar jaar wordt het blad met door ons aangeleverde content ingevuld bij een grote DTP-organisatie in een ver buitenland. Die jongens en meisjes daar willen best en ze kunnen ook, maar ze moeten in heel korte tijd veel werk verzetten en dan is een ander format vereist dan wat er lag. Een dat zowel strak als flexibel is en vooral ook: duidelijk. En als we toch bezig waren, mocht het ook wel wat moderner, opener, frisser en wat beter passen bij de neergelegde claim ‘gids in medezeggenschap’.
Eind vorig jaar kreeg ik een cadeau van de hoofdredacteur: er was budget over, dus die nieuwe vormgeving zou er komen. Nou kan ik op redactioneel gebied best veel, maar vormgeven, dat kan ik zelf niet. Althans, wel in m’n hoofd, maar niet op een heus InDesign-velletje. Maar gelukkig zijn er andere mensen die daar heel goed in zijn. Dus werd Verheul Communicatie gebeld en konden zij na een briefing aan de slag met het maken van voorstellen.
Het was even wat heen-en-weer-gemail, -gebel en -gepraat, maar uiteindelijk ligt er sinds half februari een totaal omgegooide vormgeving waar alle partijen die ermee moeten werken goed uit de voeten kunnen. De eerste reacties van lezers zijn positief, al zijn sommigen ook uitermate kritisch op punten – maar wat wil je ook, met ondernemingsraadsleden, die wel hoog moeten scoren op de schaal van kritisch als ze hun or-werk goed willen kunnen doen. Wij horen het graag, en zullen kijken waar het binnen het neergelegde format nog beter kan.
Hier een paar spreads in de oude en in de nieuwe vormgeving. Verschil, nietwaar?
01-03 Cover.indd
#30449-1_pOR 1 2013-def.pdf

01-03 Cover.indd#30449-1_pOR 1 2013-def.pdf

 

01-03 Cover.indd#30449-1_pOR 1 2013-def.pdf

01-03 Cover.indd#30449-1_pOR 1 2013-def.pdf