Greep uit de kunstenaarsportretten

Tot vandaag rustte er een embargo op onze beelden, maar nu mogen we ermee los. Hier een selectie van de mooiste kunstwerken en/of de best gelukte foto’s van de kunstenaars wier werk is opgenomen in de expositie ‘Beeld van Beatrix’ volgens ons. Wat een feest! Bea, alle kunstenaars, chapeau!
De expositie is te zien tot en met Koninginnedag – de laatste voorlopig – op alle dagen dat Paleis het Loo open is.
Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk Beeld van Beatrix op Paleis het Loo -  portret van de kunstenaars met hun werk

Opening Beeld van Beatrix

Beeld van Beatrix - foto Saris & den Engelsman

Dries van Agt opent de expositie

- foto Saris & den Engelsman

De kunstenaars zoeken hun werk in het beeld dat Het Loo heeft laten samenstellen van alle in de expositie opgenomen kunstwerken

- foto Saris & den Engelsman

Jurylid Sacha de Boer, journalist en fotografe, licht toe waarom ze een werk waardeert. Rechts de kunstenares van het werkje links

- foto Saris & den Engelsman

Glaskunstenaar Van Leeuwen geeft uitleg over zijn werk, dat door de inrichters van de expo prachtig is geplaatst

Het redactiewerk dat ik de afgelopen tijd driftig heb zitten doen, komt binnenkort aan de beurt op m’n blog. Vandaag eerst even aandacht voor het spannendste en meest uitstralingsrijke project dat we in lange tijd, misschien wel sinds altijd hebben gedaan voor een opdrachtgever: de portretten van de kunstenaars die een ‘Beeld van Beatrix’ hebben gemaakt dat is uitverkozen voor de gelijknamige tentoonstelling op Paleis het Loo. 64 van die portretten zijn geplaatst op het verklaringsbordje van de bijbehorende werken in de tentoonstelling, en op de keper beschouwd hebben wij dus eigenlijk als enige – nou ja Andy Warhol dan, met zijn vierluik van Trix – meerdere werken in de expo hangen. Alle portretten worden, zo horen we vandaag, ook opgenomen in een uitklapboekje dat bij de tentoonstelling komt – nog net niet op tijd klaar, maar zeer in de maak en erg mooi geworden. En verder waren René en ik én het grootste deel van onze foto’s vanavond, 30 januari, allebei uitgebreid te zien in de NOS-documentaire Uw beeld van Beatrix, die over het project is gemaakt.  In de aftiteling stonden we als medewerkers van Het Loo expliciet genoemd. Dat zijn we niet, we zijn immers freelancers, maar we zijn desondanks apetrots dat we het voor mekaar hebben gekregen al die mensen op één dag te kieken en velen van hen plus onze opdrachtgevers ook nog tevreden te stellen met het resultaat.
Kan een dag mooier beginnen dan dat er op het sjieke toilet van Het Loo een lieve kunstenares naar je toekomt en je complimenteert met de fijne indruk die je die dag bij haar hebt achtergelaten omdat je iedereen (nou ja, tenminste haar) zo geruststelde en ondanks de grote spoed de aandacht gaf die ze verdienden? Mijn dag kon al niet meer stuk, en toen ik ons werk in de expo en het boekje van de tentoonstelling nog niet gezien. Wauw. Wat een leuk project. Zo willen we er wel elke paar weken één. Komt u maar!

Beeld van Beatrix

BeeldVanBeatrix_copyrightSaris&denEngelsmanDe NOS heeft een groot project geïnitieerd voor de 75e verjaardag van onze vorstin, Koningin Beatrix. Ze vroeg (amateur-)kunstenaars een portret van de moeder des vaderlands te maken en dat te uploaden op de site. 2000 mensen gaven aan die oproep gehoor. Een driekoppige jury (ontwerper Jan des Bouvrie, NOS-presentator en fotograaf Sacha de Boer en conservator van Paleis Het Loo Marieke Spliethoff) koos daaruit tachtig werken die de kunstenaars live mochten komen presenteren. Hiervan zou nog een dozijn afvallen, de rest krijgt een plek in een bijzondere expositie bij Paleis het Loo in Apeldoorn, die voor het publiek opent op 31 januari, de geboortedatum van mevrouw Van Amsbergen.
Die laatste selectie gebeurde gisteren, zaterdag 19 januari, ook op Paleis het Loo en die werd zeer uitgebreid vastgelegd door onze nationale omroep. Alle gelukkigen die de goedkeuring van de jury konden wegdragen (en helaas ook een paar afvallers), werden bovendien met en zonder hun werk door ons op de foto gezet. René maakte daarnaast een kunstopname van de werken op een ezel of sokkel voor een eventuele catalogus.
Fotograferen op Paleis Het Loo_fotoSaris&denEngelsman_9622Dat betekende dat we om zeven uur in de auto zaten op weg naar het Paleis, dat we rond achten onze mobiele studio opbouwden op een eigenlijk net iets te kleine plek in de zogeheten witte foyer en dat we vanaf half tien in een razend tempo tientallen mensen en kunstwerken voor onze camera´s kregen. In een paar minuten per persoon (normaal gebruiken we een half uur tot een uur) zetten we ze zo goed mogelijk op beeld, met achter mij telkens een stuk of zeven wachtenden en aan de zijkant naast René de rij met zenuwachtige mensen die nog langs de jury moesten.
Heerlijk hectisch, maar wat een feest om al die kleurrijke, stijlvolle, originele en soms (sorry, lieve mensen) oerlelijke interpretaties van Beatrix te zien en al die trotse, zeer uiteenlopende mensen die ze hebben gemaakt. Het verschijnsel dat zich ook voordoet bij baasjes en honden, namelijk dat ze in stijl en uitstraling bij elkaar passen als een peper- en zoutstel, bleek ook voor kunstenaars en hun kunstwerken op te gaan. Dat kunnen we nu nog niet laten zien, want we hebben een embargo tot de opening. Hier dus alleen een work-in-progressfoto en een kiekje van een cameraman die mij zo nodig ook moest vastleggen voor de grote film van het evenement en die per se gekke bekken wilde trekken.

Wordt vervolgd! Lees voor meer info de site van de NOS.

De NOS uploadde al een filmpje waar ik ook in een flits in voorbij kom. Op 30 januari komt er een uitgebreidere reportage, benieuwd of we daar ook weer inzitten…

Reacties op 8WEEKLY

Interessant. Zo open als ik op het festival werd benaderd, zo bekrompen zijn de bezoekers (nuanceer: enkele van de bezoekers) van Speedfest blijkbaar als ze nuchter zijn en thuis achter de computer zitten. Zie onderaan dit artikel – en vergeet vooral niet de reacties open te klappen, daar staat nog veel meer fraais.
Ik wil de reageerders bij deze graag bedanken voor alle complimenten, ik geef er graag een terug: ik bewonder jullie vindingrijkheid, ik ben voor zover ik weet niet eerder in zo luisterrijke bewoordingen beschreven.
Speedfest_publiek_7266Wat tegenwerpingen tegen de bezwaren. Ik heb geprobeerd een open en niet oordelend verslag te maken en vind, ook na herlezing, dat dat aardig gelukt is. Gelukkig heb ik dat van verschillende mensen ook teruggehoord, mensen die het leuk vonden en vinden dat ik bereid was de dag mee te beleven en dit verslag te schrijven voor een website die niet bepaald veel liefhebbers van extreme muziek onder zijn bezoekers rekent. Onder het smakelijke motto: wat de boer niet kent, dat zou ie zomaar toch lekker kunnen vinden. Daar hou ik van.
Inderdaad, ik heb weinig verstand van subculturen, zoals me voor de voeten wordt gegooid. Dat lijkt me ook geen voorwaarde voor het menszijn, eerlijk gezegd, laat staan voor het schrijven van een verslag van een festival waar ik net zo welkom was als alle mensen die het nodig vinden me te verketteren op basis van zevenhonderd woordjes of zo. Tussen haakjes: een goed journalistiek verslag of een recensie hoeft volgens de regels van het spel geen ‘reacties van de werkvloer’ te bevatten, dat mag volledig uit observaties en meningen bestaan.
Speedfest_publiek_EvilConduct_7448Toevallig weet ik wel wat van fascistische en racistische symbolen, en ik weet ook dat ik ze heb gezien in het Klokgebouw, in grotere mate bij Evil Conduct dan bij de meeste andere bands die ik zag spelen. Googelen leert dat ik niet de enige ben die die conclusie trekt, zelfs al zegt de band zelf die ideologieën niet te steunen en betekent het ook zeker niet dat ALLE fans dat doen. Dat had ik misschien duidelijker moeten omschrijven in mijn stuk. Maar struikelen de lange tenen van de reageerders werkelijk over dat ene zinnetje? En dan nog: ik scheld niemand uit, wijs niemand aan, dus iedereen die zich aangesproken voelt, mag bij zichzelf te rade.
Tot slot: deze domme kut (sic!), tientjesschrijver, stagiaire verdient al een groot aantal jaren een heel aardig jaarinkomen bij elkaar met haar schrijf- en redigeerwerk, dat door kenners en klanten wordt gewaardeerd met in een zieltogende sector alleszins redelijke tarieven en uitgebreide bedankjes voor haar betrokken bijdrage. Lief dus dat de reageerders denken me stijl- en interpunctietips te kunnen geven, maar ik durf stiekem wel te beweren dat mijn taalbeheersing die van hen ver overstijgt – behalve waar het op scheldwoorden aankomt, want daar heb ik weinig tot geen kaas van gegeten. Dat mijn stijl ze niet bevalt, ach, het zij zo. Die van hullie is ook niet zo mijn ding.